Kai verslas planuoja investicijas, dažnai galvojama tik apie akivaizdžias išlaidas. Užsakai reklamos gamybą, gauni sąskaitą ir, atrodo, viskas aišku. Tačiau realybėje pasirodo, kad sąmata išauga beveik trečdaliu, nes atsiranda papildomų darbų, medžiagų ar smulkmenų, kurios nebuvo numatytos. Tokių staigmenų galima išvengti, jei biudžetą planuoji iš anksto, įtraukiant visas įmanomas detales.
Kodėl reklamos gamyboje pasitaiko paslėptų išlaidų
Dažniausiai žmonės sutelkia dėmesį į pagrindinę paslaugą – iškabos, tentų ar LED ekrano gamybą. Tačiau reklamos gamyba yra procesas, kuriame dalyvauja ne tik medžiagos ir darbas, bet ir logistika, montavimas, projektavimas. Net ir nedideli darbai gali išaugti į brangų projektą, jei nepagalvoji apie smulkmenas, kurios kaupiasi.
Vienas mano pažįstamas restoranų savininkas pasakojo, kaip iškabos kaina iš pradžių atrodė priimtina, bet vėliau teko primokėti už papildomą elektros instaliaciją, tvirtinimus ir transportą. Galutinis rezultatas kainavo dvigubai daugiau, nei jis planavo.
Pagrindinės išlaidos, kurias verta numatyti
Kad biudžetas būtų aiškus, naudinga sudaryti sąrašą, kur matytųsi viskas, kas susiję su reklamos gamyba.
- Projektavimas ir maketavimas. Net jei turi savo dizainerį, gamybos įmonė dažnai koreguoja failus pagal techninius reikalavimus. Tai kainuoja.
- Medžiagos. Spalvos, danga, atsparumas oro sąlygoms – kuo aukštesnė kokybė, tuo kaina didesnė.
- Montavimas. Jei iškabą ar tentą reikia kabinti aukštai, gali prireikti specialios technikos.
- Transportas. Didelių gabaritų gaminiai reikalauja atskiro pervežimo.
- Priežiūra. LED ekranai ar apšviestos iškabos reikalauja elektros ir periodinės patikros.
Kaip suplanuoti biudžetą, kad nebūtų staigmenų
Svarbiausia – nekalbėti tik apie galutinę kainą. Reikėtų paprašyti tiekėjo pateikti detalią sąmatą, kur aiškiai matytųsi, kas įeina į paslaugą.
Patogu iš karto užduoti kelis klausimus:
- ar į kainą įskaičiuotas montavimas;
- ar reikės papildomų leidimų;
- kiek laiko galioja garantija;
- ar bus pasiūlyta priežiūra po įrengimo.
Jeigu šiuos dalykus aptari dar prieš pasirašydamas sutartį, žinosi realią projekto kainą ir išvengsi neplanuotų išlaidų.
Asmeninė patirtis: kas pasiteisino praktikoje
Viename projekte, kuriame dirbau su mažos parduotuvės reklama, klientas iš anksto pareikalavo, kad viskas būtų įtraukta į vieną sąmatą – nuo maketavimo iki galutinio montavimo. Tai užtruko ilgiau derinant detales, bet vėliau jis sakė, kad tai buvo geriausias sprendimas. Jokio netikėto papildomo mokesčio, aiškus planas, ramybė.
Reklamos gamyba tampa daug paprastesnė, jei žinai, ko tikėtis. Biudžete turi atsispindėti ne tik gaminys, bet ir visi žingsniai, kurie veda iki jo. Kuo aiškiau suplanuosi, tuo mažiau nemalonių staigmenų laukia. O tai reiškia, kad galėsi koncentruotis į svarbiausią dalyką – kad tavo reklama tikrai veiktų ir pritrauktų klientus.